Dag 21: Eigenlijk blauw maar ’s ochtends een beetje groen

16 maart 2015

 
Zwembad De Koekoek

Manager Ali en trainer René voor de overdekte binnenzee van Vaassen


Een werkelijk enorm complex verrijst te midden van de groene rust in het Gelderse dorp Vaassen. Het zou me niet verbazen als dit gebouw vanuit de ruimte gemakkelijk te zien is.
Niet voor niets is zwembad ‘De Koekoek’ verkozen tot ‘Beste zwembad van het jaar 2014’. Binnen treffen we koffie, manager Ali Vos en externe trainer René Drost van Bureau HTM, met als sfeermuziek de beats van Slam FM. We kijken uit op een grote sporthal aan de ene en een zwembad met een zeer aanlokkelijke waterglijbaan aan de andere kant. De zwembaden in Nederland hebben ook te maken met het huidige economische klimaat. In veel gemeenten zijn de zwembaden inmiddels dichtbezuinigd, verkocht of gesloopt, en mede door het afschaffen van het schoolzwemmen moet deze sector inspelen op trends, innovatie en kansen benutten.
“De eerste jaren na het begin van de crisis bleef de binnenlandse verblijfsrecreatie op peil. Mensen gingen minder naar het buitenland en kozen vaker voor kamperen en recreatieparken”, stelt René. Ook de impact voor de werkgelegenheid bleef binnen de perken, aldus Ali. “Het is seizoensarbeid. Meestal is er een beperkte staf en in het seizoen worden de mensen ingehuurd.” Het Sectorplan Recreatie (ruim €1,1 miljoen, waarvan €600.000 cofinanciering door het Rijk) helpt de sector de duurzame inzetbaarheid van medewerkers te verbeteren. Ook extra scholing van medewerkers en het stimuleren van de slagkracht, ervaring en deskundigheid van vooral kleine ondernemers op het gebied van personeelsmanagement is onderdeel van het sectorplan.           

Natte recreatie wordt een nat pretpark

“Zweminstructeur is een zeer zwaar beroep, dat vergeten de mensen wel eens. Ze werken in een klamme atmosfeer, met een hoge luchtvochtigheid. En continu gericht op veiligheid. Er zijn niet veel zweminstructeurs die hun pensioen aan de rand van het bad halen,” zegt Ali. Duurzame inzetbaarheid van deze medewerkers staat daarom hoog op de agenda in de sector. “Maar we moeten ook kijken naar nieuwe kansen. Wij denken bijvoorbeeld aan een Nieuwjaarsparty, een Pubquiz en sinds kort hebben we ook een warmwatermiddag voor senioren. Dat wordt een steeds belangrijkere doelgroep.” De overdekte binnenzee in Vaassen trekt jaarlijks zo’n 120.000 bezoekers voor recreatief zwemmen, zwemlessen en doelgroep zwemmen. “We zien steeds meer de verschuiving van zwembad naar een aqua-leisure park, zegt René. “De natte recreatie wordt een nat pretpark, een multifunctioneel sportpark. De ‘natte sportschool’ met bijvoorbeeld aqua joggen en seniorengym. Ondernemers in deze sector moeten een keuze maken waar ze zich op gaan richten, en daar aan vast houden.”

Ali zag het nieuwsbericht over de mogelijkheden van het sectorplan en besloot haar staf op training te sturen, Het hoofd zwemzaken, het hoofd administratie en ook het hoofd techniek kwamen terecht bij trainer René. “Wij verzorgen diversen trainingen, gericht op trends en Innovaties, leidinggeven en gesprekstechnieken. Dit zijn powerworkshops zodat de mensen niet meteen een hele dag kwijt zijn. Het moeten ook functionele trainingen zijn. Het gaat bijvoorbeeld niet inhoudelijk over trends en innovatie maar hoe je daar mee om kunt gaan.” Manager Ali merkte direct de gevolgen van deze workshops. “Omdat ze door de trainingen meer inzicht hebben gekregen in de eigen organisatie krijgen ze ook meer begrip voor elkaar en helpen ze elkaar.” Bureau HTM blijkt de mensheid daarbij in te delen in rode, blauwe en groene persoonlijkheden.

Rood staat voor lijstjes, cijfers en feiten; blauwe mensen zijn expressief met duizenden ideeën en groene mensen streven naar gezelligheid en rust. “Vanochtend zat ik koffie te drinken met een collega. ‘Ali, ik ben eigenlijk blauw maar ’s ochtends ook een beetje groen’. Het leuke van die kleurenleer is dat de communicatie ook verandert. We hebben nu een defectenlijst gemaakt waarop iedereen een melding kan maken. Het hoofd Techniek tekent elke melding af. Zo krijgt iedereen inzicht in zijn workload en ziet wat er mee gebeurt. En krijgen ze meer begrip als een storing of reparatie wat langer duurt.” 
 

De lach moet goed zijn

“Wij geven onze trainingen aan een gemixte doelgroep”, vervolgt René. “We zetten mensen uit de zwembaden, de campings en vakantieparken bij elkaar. Dit levert naast kennis ook synergie op. De recreatiesector blijft altijd in beweging. We zien voor zwembaden bijvoorbeeld ook een verschuiving van leisure naar exploitatie, dan worden de ruimtes en faciliteiten verhuurd aan externe partijen. Steeds belangrijker wordt ook de verkoopfunctie: iedereen in de organisatie heeft deze functie, wat je ook doet. De lach moet goed zijn, de horeca moet meer zijn dan een kantine.”

Manager Ali is enthousiast over de mogelijkheden in de toekomst. “Ik ben echt een blauw persoon, heb de hele tijd ideeën en wil die ook meteen uitvoeren. Dan is het goed dat er ook rode en groene mensen zijn, om een balans te houden. Ik voel me echt ondernemer en heb nog geen seconde spijt gehad om hier te werken.“ De trainingen hebben voor haar en haar staf een goede basis gelegd voor de toekomst. Inmiddels zijn er uit alle hoeken en gaten medewerkers gekomen die samen aan een lange tafel een korte pauze nemen. “In het kwartiertje omkleedtijd van de komende en vertrekkende groep kinderen zitten ze even bij elkaar. Kijk wat een plezier ze hebben! Dat moet je ook uitstralen met z’n allen. Je kunt wel een mooie machine hebben, maar als niemand deze kan bedienen, wat dan?” 



 

Actieteam crisisbestrijding
Seger Pijnenburg
Seger Pijnenburg