Home | Publicaties | Persberichten / Bezoeken | Persberichten 2008 | TV-serie tegen laaggeletterdheid op de werkvloer

TV-serie tegen laaggeletterdheid op de werkvloer

2 april 2008 - “Het is een van de grootste problemen in Nederland, maar tevens een van de minst bekende.” Dat zei voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW vanochtend bij de start van een tweede serie televisieprogramma’s die de anderhalf miljoen Nederlanders moeten helpen die onvoldoende kunnen lezen en schrijven. Samen met FNV-voorzitter Agnes Jongerius, TV-presentatrice Dieuwertje Blok en bestuursvoorzitter Jos Leenhouts van het Haagse ROC Mondriaan gaf hij in het VNO-NCW-kantoor de aftrap voor een bustour van een dag die het project onder de aandacht moet brengen.

Het project Lees en schrijf! Taal op je werk is bedoeld om laaggeletterdheid op de werkplek aan te pakken. Van de ongeveer anderhalf miljoen Nederlanders met ernstige schrijf- en leesproblemen heeft naar schatting een derde gewoon een betaalde baan. Volgens Wientjes gaat het er nu om om die groep op te sporen en te helpen. Werkgevers willen daar graag aan meehelpen. “Ik ben het nog niet tegengekomen dat een werkgever weigerde om een laaggeletterde medewerker een opleiding te geven.” Maar Wientjes voegde daar wel aan toe dat dit makkelijker te regelen valt in grote bedrijven dan in kleine.

De nieuwe serie uitzendingen bestaat uit twaalf afleveringen van 25 minuten waarin steeds een ex-laaggeletterde werknemer zijn of haar persoonlijk verhaal vertelt. Via deze programma’s, die uitgezonden worden op de regionale omroepen, moeten laaggeletterden gestimuleerd worden om wat aan hun probleem te gaan doen. Ook krijgen ze lees- en schrijftips die in een apart oefenboek nog verder worden uitgewerkt.

De eerste serie programma’s, die in maart vorig jaar startte, zorgde ervoor dat zo’n 25.000 mensen een oefenboek bestelden. “Maar we weten natuurlijk niet hoeveel daarvan er daadwerkelijk mee aan de slag zijn gegaan”, zei ROC-bestuurder Jos Leenhouts. Het grote probleem volgens haar is het motiveren van individuele werknemers en werkgevers om daadwerkelijk in actie te komen. De krappe arbeidsmarkt van dit moment stemt haar wat dat betreft niet optimistisch. Werkgevers zullen minder geneigd zijn om hun personeel op cursus te sturen, vreest Leenhouts.

“Met een film alleen los je dit reusachtige probleem natuurlijk niet op”, zei FNV-voorzitter Agnes Jongerius. “De stap om weer te gaan leren is een individuele beslissing, maar daarbij kunnen wij wel een handje helpen en dat wil ik als vakbondsmevrouw graag doen want het is belangrijk dat werknemers weerbaar zijn op de arbeidsmarkt.” Jongerius noemde de aanpak van Lees en schrijf! een goede methode om bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen die werkgevers, werknemers en overheid vorig jaar afspraken toen ze het convenant laaggeletterdheid tekenden. Ze benadrukte hoe belangrijk het is dat werknemers weten dat het in hun bedrijf mogelijk is om iets aan hun probleem te doen. Mede daarom was ze ‘ongelooflijk trots’ op de nieuwe cao voor de schoonmaakbranche. “Daarin hebben we gezegd: ‘het kan ons niet schelen wat het kost, maar wie in deze sector goed wil leren lezen, schrijven en rekenen, moet daar geld en tijd voor krijgen’.”

Lees en schrijf! is een samenwerkingsverband van ETV.nl, Stichting Lezen en Schrijven, CINOP, bibliotheken en ROC’s, maar wordt ook gesteund door gemeenten, provincies en het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.
TV-serie tegen laaggeletterdheid op de werkvloer